AzaB mEninGGaLkaN SoLaT....WaJiB BacA!!!

Slm..

Nie plak aku nk bwk kowg sumer n2k muhasabah diri msg2..insaflah n btaubatlah agar kiter sumer slamat dr azab kubur n neraka....

kjadian yg aku nk citer nie brlaku btul2 kt negara Oman..gambar kt bwh ni adalah gambar seorang remaja yang baru meninggal dunia. Walau bagaimanapun, remaja ini dikebumikan sebelum bapanya belum sempat bertemu dan menziarahi jenazahnya. Selepas 3 jam pengkebumian, barulah bapanya sampai.

Setelah sampai, bapanya minta untuk melihat anaknya untuk kali terakhir. Kuburnya kemudiannya digali semula. setelah digali, inilah rupa wajah dan keadaan jenazah anaknya.


badannya mengalami lebam-lebam. seluruh tulang rusuknya pula patah. Rambutnya pula kelihatan telah beruban sedangkan baru 3 jam dikebumikan dalam keadaan remaja yang berambut hitam. Darah pula mengalir keluar dari mulut dan lubang hidungnya. Keadaan jenazahnya menunujkkan jenazahnya seperti mengalami siksaan dan tekanan yang dahsyat. Rambutnya yang beruban sudah menunjukkan dia mengalami tekanan yang dahsyat dalam masa 3 jam tersebut.

Seluruh jemaah yang hadir amat terkejut melhat keadaan tersebut. Bapanya yang lebih terkejut melihat jenazah anaknya yang telah bertukar keadaan.

Tidak lama kemudian jenazahnya ditanam kembali. Setelah bapanya tenang, bapanya ditanya apakah yang berlaku pada anaknya. Bapanya menjawab dalam keadaan yang sayu, "semasa hidupnya, dia selalu meninggalkan solat".


p/s:Marilah kita muhasabah diri kita yang terkadang leka dalam kesibukan hal dunia, sedangkan kita telah lama diperingatkan akan azab yang akan diterima oleh mereka yang meninggalkan solat. Atas apa yang telah diperlihatkan kepada kita, marilah kita sama-sama bertaubat dan beazam untuk menjaga hak solat yang telah difardhukan kepada kita ini. Dalam masa yang sama, kita juga bermohon supaya kita dihindarkan daripada menerima azab seperti yg kita saksikan ini. Na'uzubillahi min zalik...

0 comments: