ReNungKan: Remaja terjebak berpakaian halal, haram


Slm..

HARI ini nak pakai baju mana ye? Ini soalan yang kita biasa tanya diri kita jika nak keluar bekerja, membeli-belah, menziarahi seseorang dan majlis tertentu, sama ada lelaki atau perempuan, remaja atau yang berusia.

Aku tgk la kn byk da remaja di luar 2 dah x menghiraukan lagi halal haram dalam pemakaian, asalkan mereka nampak bergaya, menarik, selesa 'kononnya' dan mengikut gaya fesyen terkini.

Selain pakaian yang jelas menjolok mata, ramai gak di kalangan remaja kiter ni yang berpakaian '2H' iaitu 'Halal' tetapi 'Haram'.

klw krg perhatikan, ramai di kalangan remaja ni yg berpakaian ketat dan tidak kurang yang berlengan pendek (mcm x cukup kain pn ade). Pakaian lengan 'three quarter' (tiga perempat) paling glamor dan popular di kalangan remaja bertudung ni.

Aku pn x phm la npe..susa sgt kew nk ttp aurat ni ea..?Ade lak yg blh ckp: "Berpakaian menutup aurat dan bertudung, nanti tak cantik." Blah r wei...Sape kate x cantik kalau bertudung, bahkan kelihatan manis, beradab, bersih dan ada gaya tersendiri, lgpun 2 la yg membezakan antara Muslimah dan bukan Islam.

Ade gak yg ckp 'ikut fesyen moden dengan seksi dan terdedah senang pikat lelaki dan dapat kekasih.'

Aduhai remaja, jangan r rendahkan martabat kiter coz bimbang nt lelaki akan mempermainkan anda. Kerap berlaku kes 'dapat manis sepah dibuang' iaitu jadi bahan seronok saja.

Ingatlah kengkwn, pakaian ahli syurga ialah menutup aurat.

0 comments: